|

Ini Kawan Sejati

Katakanlah (wahai Muhammad): “Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja,(dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa(kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya)…(an-Nisa`: 77

Menikmati ikan bakar cecah kuah asam sambil menikmati sirap limau memang `best’ sehingga kawan sebelah menegur pun tak sedari, bukan masalah keenakkan menikmati ikan bakar tu tetapi orang yang menegur tu dah berubah wajah dan penampilan.

Mana tak, dia dahulu yang segak berkot kini hanya memakai jeans dengan t-shirt (berjenama) membuatnya tidak dikenali, jika dia tidak menyebut sesuatu yang hanya diketahui kalangan kami pasti saya tak menoleh kepadanya.

Dia masih tak berubah dari dahulu, kecuali penampian dan wajah yang semakin dimakan usia tetapi masih segak. Sikap yang masih tidak berubah dari dulu ketika saya kenali ketika menerumahnya untuik siaran media, walaupun kini tokoh `besar'.

Penampilan berbezanya sekarang bukan disebabkan dia sudah jatuh bangkrap tetapi menurutnya ingin tukar penampilan untuk lebih bebas dan selesa, rupa-rupanya dia masih lagi menerajui dunia korporat dan antara yang berjaya.

Walaupun pertemuan terakhir kira-kira sepuluh tahun lalu, rupa-rupanya dia masih mengenali saya, alasannya dia menginggati kata-kata saya, 'saya tidak akan menegur `orang besar’ kerana khuatir orang itu tidak mengingati atau pura-pura tak kenal".

Sapaannya membuktikan dia masih tidak lupa apa yang pernah saya katakan, dan membuktikan semua `orang besar’ tidak semua sebegitu, malah kata-kata saya dijadikan panduan untuk tidak lupa diri.

Itulah ironinya seorang kawan, walaupun saya tidak lagi bergelar seorang wartawan, namun masih ingin berkawan berbeza dengan mereka-mereka yang lain, apabila seseorang itu tidak mempunyai apa-apa, kawan rapat pun `bisa’ diketepikan. Ingat-ingatlah...

Posted by fitfirst on 02:50. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

0 comments for "Ini Kawan Sejati"

Leave a reply

Blog Archive

Labels

Recently Commented

Recently Added