|

Bila Terlalu Ghairah


Dalam perjalanan ke pejabat, sambil melekakan diri dengan celoteh serta suara untuk halwa telinga, tiba-tiba dikejutkan dengan mohon maaf dari sebuah akhbar `besar’ berhubung ketelanjuran mereka yang menyiarkan karikatur tsunami di Jepun.

Apa yang menarik untuk di tap-tip-tup ialah tiadanya perasaan sensitiviti berhubung kejadian yang berlaku, malah mempersendakan musibah yang bukannya disebabkan oleh perbuatan manusia tetapi datangnya dari Maha Esa.

Sepatutnya, kita harus menjadikan kejadiaan di Jepun itu sebagai satu renungan bukannya untuk jadikan bahan lawak jenaka sehingga kita lupa apa yang berlaku itu membuktikkan kekuasaaNYA sehingga meranapkan apa sahaja walau secanggih mana kemampuan kita tapi tak `bisa’ untuk menewaskanNYA.

Begitu juga, dengan keghairahan seorang artis yang sanggup mempersendakan kejadian itu dalam `twitternya’ dan banyak lagi di kalangan kita yang turut mempersendakan perkara yang sama dalam tulisan, percakapan walaupun nampak senggang tapi sebenarnya kita lupa apa yang sebenarnya.

Kesimpulan yang dapat kita perolehi dari apa yang berlaku, apabila manusia berada dalam keghairahan menyebabkannya jadi `dungu’ sehingga sanggup lakukan sesuatu tanpa memikirnya kesannya.

memang enak ketika ghairah hingga lupa apa yang kita lakukan.

“mohon maaf boleh dipinta, tapi pernah kita fikir kesan apa yang kita lakukan”

Posted by fitfirst on 21:02. Filed under , , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

0 comments for "Bila Terlalu Ghairah"

Leave a reply

Blog Archive

Labels

Recently Commented

Recently Added